آراد آهن آراد آهن .

آراد آهن

لوازم مورد نیاز برای ساخت سوله کدامند

 

سوله ها سازه‌های فلزی بسیاربزرگ با ستون‌های عظیم که بیشتر برای فعالیت های صنعتی استفاده می شوند. به دلیل اینکه سوله های باید وزن کمی داشته باشند، مهندسین سعی بر آن دارند که این  سازه را با موادی سبک‌، مقاوم و کم هزینه اجرا کنند. به همین دلیل برای ساخت سوله از مصالح ساختمانی سبک ولی مقاوم و با دوام باید استفاده کرد.

انواع سوله صنعتی
سوله ها بر اساس نوع کاربری و  موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی منطقه ای که در آن ساخته می شوداز نظر طراحی ساختار دهانه به چند دسته تقسیم می‌شوند:

چند ضلعی
قوسی
تک دهانه به صورت هشت
دو یا چند دهانه با ستون‌ مشترک
 

مصالح مورد استفاده در سوله سازی
در ساخت سوله از تجهیزات بسیاری استفاده میشود. همان طور که در بالا گفته شد مصالح سبک و مفاوم در ساخت سوله ها مورد استفاده فرار می گیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای ساخت سوله ارزان قیمت حتماً به شرکت‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید که علاوه بر  قیمت مناسب، کیفیت بالا نیز از ویژگی‌های محصولاتشان باشد. از جمله تجهیزات سوله پر مصرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پروفیل آبرو:
 یکی از تجهیزات مورد استفاده در این سازه، پروفیل آبرو است. از این پروفیل برای هدایت و انتقال آب از سقف سازه به سمت پایین استفاده می‌شود و بیشتر بر روی سقف‌های شیروانی و شیب دار نصب می‌شود. از آن جایی که این پروفیل به صورت مداوم با آب سرو کار دارد، باید در ساخت آن از ورق‌هایی استفاده شود که در برابر زنگ زدگی و خوردگی بیشترین مقاومت را داشته باشد.

پروفیل زد:
از پروفیل زد به صورت گسترده در ساخت سقف سوله‌ها استفاده می‌شود. این پروفیل از شکل دهی به  ورق‌های فولادی تولید می‌شود و در نقشه‌های صنعتی نیز برای نمایش آن نماد انگلیسی z را استفاده می‌کنند. از نظر ظاهری این پروفیل شکل همان حرف انگلیسی z است.

پروفیل زد را معمولا از دو نوع ورق فولادی تولید می‌کنند:

ورق سیاه: برای ساخت پروفیل زد از ورق سیاه با ضخامت کم استفاده می کنند. 
ورق گالوانیزه: پروفیل زد در صورتی که از ورق گالوانیزه ساخته شود مقاومت بالاتری نسبت به پروفیل زد ساخته شده از ورق سیاه دارد.

 

پشم شیشه:
یکی از انواع موادی که به عنوان عایق سازی سوله ها استفاده می‌شوند پشم شیشه است. پشم شیشه به عنوان عایق در برابر حرارت، صوت و رطوبت عمل می‌کند.  استفاده از این عایق به دلیل وزن سبک، نصب راحت، قیمت مناسب و … بسیار رایج است.

 

توری مرغی:
اگر در عایق بندی سوله، از پشم شیشه استفاده شود برای نگهداری و نصب آن به توری مرغی نیاز خواهیم داشت. توری فلزی مرغی نوعی صفحه‌ی توری شکل از جنس مفتول گالوانیزه مشبک است که سوراخ‌های درشت شش ضلعی دارد. توری مرغی دارای مقاومت و استحکام لازم برای اجرا در عایق بندی است و در ضخامت، اندازه شبکه‌ها و ابعاد متفاوتی تولید و روانه بازار می‌شود.

عرشه فولادی:
یک نوع سازه است که برای پوشش دهی طبقات و سقف سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرشه فولادی معمولاً از ورق‌های فولادی گالوانیزه برای داشتن مقاومت و استحکام لازم در شرایط محیطی مختلف ساخته می‌شوند.

این سازه خود از چهار نوع مصالح ساخته می‌شود که عبارتند از: ورق‌های فولادی، گل میخ، آرماتور و بتن.

عرشه فولادی به دلیل مزایای زیادی چون: وزن سبک‌تر، استحکام بالاتر، سرعت اجرا بالا و هزینه ی کمتر جایگزین بسیار مناسبی برای سقف‌های سنتی به شمار می‌رود.

 

پیچ سرمته:
این پیچ که برای اتصال ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ویژگی‌هایست که آن را با دیگر پیچ متفاوت می‌سازد. از جمله ویژگی‌های این پیچ می‌توان به مواردی چون: نصب آسان بدون استفاده از دریل، بدون نیاز به رول پلاک، مقاومت بالا در برابر خوردگی و شرایط محیطی خاص، توانایی سوارخ کردن اولیه اشاره کرد.

پیچ سرمته در انواع مختلفی چون: شیروانی، واشردار، سرتخت در بازار عرضه می‌شوند. شیروانی پرکاربردترین نوع این پیچ به شمار می‌رود که  به صورت گسترده در ساخت سوله و کانکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۲:۳۳ توسط:آراد آهن موضوع: نظرات (0)